HolloWilloW of Gnaag

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Slovenské školstvo - návrh na zmeny

Pokus úbohého študenta o zisk Nobelovej ceny...
V mojom predchádzajúcom článku som sa pokúsil zhrnúť, aké nedostatky má naše školstvo (a čiastočne som sa pokúsil načrtnúť aj možné riešenie). Avšak bol som napomenutý, aby som nepísal problémy, ale aby som napísal, ako by sa dali odstrániť. Tak som sa na to podujal a tu máte moje riešenie:
  1. Treba zvýšiť učiteľské platy
    - Možnože ste sa teraz pousmiali, že toto vie povedať každý, že na to nie sú peniaze, že si učitelia vyššie platy nezaslúžia... Ale pokúsme sa na to spolu pozrieť bližšie.

    • Odkiaľ zohnať peniaze?
      Táto otázka sa môže zdať ako základný kameň úrazu, ale nie je všetko zlato... Peniaze sú, ale sú dostatočne skryté a nerentabilne využité. Prečo dostávajú žiaci štátnych základných škôl preplatené cestovné? Prečo nevyužiť tieto peniaze lepšie a dať ich učiteľom, aby sa zvýšila kvalita škôl? Doteraz si žiaci mohli cestovné platiť sami, ale teraz už nie? Prečo platiť sociálne slabým desiatu každý deň? Doteraz mohli jesť zo svojho, ale teraz už nie? (Možno trochu surové, ale je to pravda.) Prečo by si poslanci mohli zvýšiť platy, ale učitelia nie? Prečo som použil aj pre nezasväteného brutálne argumenty, vysvetlím v nejakom inom článku, pretože tu na to nie je priestor.

    • Čo sa tým docieli?
      Myslím, že toto je jasné už po krátkej úvahe, ale pre menej chápavých to predsa len napíšem. Získajú sa talentovaní učitelia, ktorí by inak o školstve ani nepomysleli, veď, kto by už išiel učiť na nejakú slovenskú školu za smiešnu almužnu? Mohli by ste namietať, že takto by sa do školstva prilákali ľudia, ktorí by to robili iba pre peniaze, ale musím oponovať, veď týmto by sa zároveň zvýšila i možnosť výberu a neschopní učitelia by sa nikde neuchytili, pretože by každú chvíľu mohli byť nahradení niekým lepším. Mohla by tu síce nastať situácia: "Pane řediteli, já pálím." , ale riešenie tohto problému rozoberiem ňižšie.

    • BONUS
      Istým bonusom by bolo zlepšenie kvality výuky. Skončili by časy, keď učiteľ príde do triedy pred písomkou, ktorú má nádherne natlačenú na papieroch a stačilo by už len krúžkovať, ale jeho prvé slová sú: "Nepíšte mi do toho!" Učitelia by si mohli za vyššie platy aj sami kupovať a zháňať materiály na vyučovanie...

  2. Dať študentom/žiakom právo VETA
    - Tak pod touto možnosťou si predstavujem niečo, čo by umožnilo aj tým, ktorých sa školstvo najviac dotýka trochu do ňho zasiahnuť. Tu by sa riešil aj problém "Pane řediteli, já pálím." , pretože ak by takáto situácia nastala a učiteľ by nemal talent, alebo by nemal vôbec čo robiť v školstve(typický príklad z dnešného stavu), tak by si aj žiaci/študenti mohli povedať svoje bez strachu, že by za to boli "zasadnutí" .

  3. Zredukovať kvantitu vyučovanej látky
    - Myslím, že ak by sa našlo dostatočne dosť rozumných ľudí (nie takých, ktorí si myslia, že ten ich predmet je najdôležitejší), tak s týmto bodom by neboli vôbec problémy, ale aj tu by museli pri tom byť prítomní aj študenti, ktorí by mali (ak nie posledné) aspoň predposledné slovo. Týmto by sa takmer úplne dalo zamedziť bifľovaniu (úmyselne hovorím "takmer" , pretože láska a ľudská hlúposť je večná... ). A myslím, že aj učitelia by boli spokojnejší (a pokojnejší) ak by sa nemuseli v jednom kuse ponáhľať a bežať opreteky s vyučovacím plánom. Ja osobne navrhujem z vyučovacieho plánu vyhodiť tie veci, ktoré som už spomenul v minulom článku, ale nevidím problém v "odstránení" aj iných zbytočností, avšak tieto považujem naozaj za aktuálne. Určite by som však nebol za zrušenie predmetov, ako je Dejepis, Literatúra a p., len z dôvodu ich nepotrebnosti pre reálny život, pretože som/snažím sa byť patriotom a v tomto ohľade vidím veľké nedostatky u dnešnej mládeže.
  4. Zaviesť predmety,
    ktoré by študentov učili, to čo ich teraz (ne)musia učiť ostatný učitelia na úkor ich vlastnej látky. A to tieto dva:
    • RÉTORIKU - ktorú nás teraz učí naša fyzikárka počas odpvedí. :) Jej absenciu pociťujem, ako chybu školstva, ktorú je potrebné okamžite odstrániť.
    • MYSLENIE - tak toto môže znieť zvláštne, ale je to pravda, študenti naozaj myslieť nevedia a z toho dôvodu sa uchyľujú k bifľovaniu, ktoré aj tak k ničomu nevedie.
P.S. Mohol by som ešte vypisovať mnoho a mnoho vecí, ale aj tak by to asi želaný účinok nemalo, a preto to ukončím Vaše trápenie a môj príspevok názvom filmu, z ktorého som čerpal inširáciu(hľadajte).

Škola, základ života.


Ako v škôlke... | stály odkaz

Komentáre

  1. Prepáč...
    ...ale treba myslieť trochu vic v globále.
    publikované: 26.04.2005 06:27 | autor: Dávid (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Globálne
    je školstvo presne tam, kde je!!! A treba ho globálne zmeniť. Lenže táto zmena sa nikdy nebude dať uskutočniť okamžite celá. Preto treba začať základnými problémami, z ktorých niečo možno naznačil gnaag v článku.
    Ono ani tak nejde o to, do akej miery má alebo nemá gnaag vo svojom článku pravdu, ale o to, že sa nad týmto nezamýšľajú kompetentní, ktorý za to berú viac ako slušné peniaze. Celé mesiace majú plné ústa reformy maturít a výsledok ?!? Keby takto pracoval ktokoľvek z nás, tak by pravdepodobne už nepracoval.
    publikované: 26.04.2005 10:45 | autor: laskonka (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Takže
    Po prvé: preplácanie cestovného je dobrá vec, pretože základoškolsky žiaci majú povinnú dochádzku a mimochodom stúpli ceny cestovného (zrušil sa štátny príspevok)<br />
    Po druhé: Iba predmety, ktoré sú potrebné pre život sa vyučujú na špecializovaných školách a gymnázium je o rozširení všeobecnej inteligencie. A dané predmety tak majú opostatnenie. No trebalo by zmeniť skôr obsah predmetov a prístup vyučujúcich (na našej škole je učiteľka nemčiny, ktorá od študentov požaduje aby rozširujúce cvičenia na internete, robili na hodinách informatiky, čo je mimochodom hlavné študijné zameranie.<br /> V skutočnosti je toho mnoho čo treba zmeniť a jeden človek to za kratšiu dobu (niekoľko rokov) určite nedokáže. Na to treba mnoho ľudí, zo všetkych zasiahnutých skupín.
    publikované: 26.04.2005 13:47 | autor: DaMage (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. 2 DaMage
    O tom prvom bode sa napíše článok (určite nechcem povedať, že dávanie deťom peňazí na cestovné je zlá vec, nepáči sa mi na tom niečo iné, ale o tom potom...).<br /><br /> V tom druhom bode som mal preklep a uz som ho opravil. :-) A nikdy by som nebol povedal, ze treba zrusit predmety, kvôli ich nepotrebnosti pre zivot, ale myslim, ze niektore by sa dali v klude znacne zredukovat bez dopadu na nase vedomosti :-). S tou nemcinarkou s tebou suhlasim a nevidim nikde v mojom clanku nazor, kt. by to popieral.<br /><br /> A nesuhlasim s tym, ze by sa to nedalo opravit za kratky cas. Taketo myslenie nam len sugeruju politici a ludia, kt. maju moc, aby sme si neuvedomovali silu jednotlivca.
    publikované: 26.04.2005 14:05 | autor: Gnaag (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. 3. bod
    .. to ci je laska vecna.. s tym by som si nebol taky isty :)...
    publikované: 26.04.2005 21:19 | autor: misi@k (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Odstrániť predmety:
    náboženstvo a etika.

    Prestať známkovať predmety:
    telesná výchova, výtvarná výchova a hudobná výchova.

    Zaviesť predmet: logika.
    publikované: 04.06.2006 16:03 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. s niecim suhlasit mozem, nie vsak so vsetkym
    O odstranovani nemoze byt ani reci. Preco tie dva predmety. Nabozenstvo nehovori len o viere, ale aj o tom, ako by sme sa mali zachovat v urcitych situaciach. Etika to iste, len nabozenstvo sa nespomina. Je to jeden z predmetov, ktori ludi pripravuje na zivot.

    S tym znamkovanim to je tazke, lebo po tom ako sa tieto predmety prestanu hodnotit, ziaci/studenti sa budu robit co len chcu. Znamka by vsak nemala vyjadrovat vysledky, ale snahu.

    Nakoniec logika. Na prvy pohlad uzasny napad, ale nie kazdemu je dane do vienka to, aby vobec nejaku mal a to sa neda naucit.
    publikované: 04.06.2006 20:43 | autor: Gnaag (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. to, čo tvrdíš o logike, gnaag
    sa dá rovnako aplikovať na telesnú, výtvarnú a hudobnú výchovu. S malinkým rozdielom... ak je niekto totálne drevo, trpí absenciou hudobného sluchu a nakresliť vie maximálne štvorec s trojuholníkom, sťaby domček...akurát sa na vyššie zmienených predmetoch strápni ... zatiaľ čo pri logike nie
    publikované: 04.06.2006 20:51 | autor: murphy (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Logicky myslieť...
    ...sa dá naučiť. Ale viem pochopiť, že pre niektorých ľudí je stále pohodlnejšie vtĺkať na školách deťom do hláv nezmysly, alá prechod cez Červené more alebo vzmŕtvychvstane, než by z nich mali vychovať mysliace bytosti so schopnosťou posudzovať veci z hľadiska ich logickosti.

    Príklad:
    Sherlock Holmes a dr. Watson sa vyberú stanovať. Uprostred noci sa pán Holmes prebudí a vraví:
    - Watson, pozrite sa na hviezdy a povedzte mi, čo z toho dedukujete.
    - Nuž, hviezd je obrovské množstvo a je veľmi pravdepodobné, že na nejakej z nich je život podobný nášmu.
    - Watson, vy idiot. To znamená, že nám niekto ukradol stan.
    publikované: 04.06.2006 20:54 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Nevidim dovod
    Tiez sa mi niekedy vidi, ze logika by mala byt na skolach, ale po chvilkovej uvahe to radsej necham tak. A pri logike sa da naozaj pekne strapnit. Povedz si akykolvek vtip o blondinkach (nechcem nikoho urazit). Takychto ludi je z mojich skusenosti naozaj kvantum.

    Stojim si za tym, ze logickemu mysleniu cloveka nenaucis. Mozes ho naucit logiku predstierat, ale nikdy jej rozumiet nebude. Logike sa urcite nikto nenauci z knih.
    publikované: 04.06.2006 21:07 | autor: Gnaag (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. No vidíš,
    ja zas nevidím dôvod vyučovať na školách náboženstvo ako povinne voliteľný predmet, ktorý je nadôvažok známkovaný.

    O logike si prečítaj toto:
    http://www.geocities.com/bezboha/Logika.html
    publikované: 04.06.2006 21:26 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014