HolloWilloW of Gnaag

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Školné, áno a či nie.

alebo "platiť a mať biedne školstvo alebo neplatiť s takým istým výsledkom."
V poslednom čase sa kvôli opätovnému (ne)schvaľovaniu nového vysokoškolského zákona rozprúdila veľká diskusia (aj na internete) o tom aké sú klady a zápory školného, ktoré má byť zavedené. Tu by som chcel ozrejmiť túto tému aj tým, ktorí sa o to veľmi nezaujímajú.

FAKTY:

- školné bude od 0 do 26000,-; výšku určí VŠ.
- študenti si môžu zobrať pôžičku až do výšky školného
- nezaplatenie školného je dôvodom na vylúčenie zo štúdia
- zdrojmi pôžičkového fondu sú financie poskytnuté zo štátneho rozpočtu
- najmenej 35 percent príjmov zo školného použije VŠ na prospechové štipendiá

KLADY:

- v prvom rade to je určite zvýšenie maximálnych sociálnych štipendií, ktoré by malo byť z dnešných asi 2000 na 4850 (do 30km) resp. 6870 (viac ako 30km). Z môjho pohľadu určite zaujímavý argument, ale iba pre tých, ktorí tieto štipendiá budú poberať, čiže sociálne slabí študenti. Na druhej strane tí bohatší tieto poplatky ani nezaregistrujú.

- dalším plusom, ktorý by mal priniesť nový zákon je určite predpovedaný rast počtu poberateľov tohto sociálneho štipendia. Z mojho pohľadu tu prichádza k tzv. spravodlivému (komunistickému :-)) prerozdeľovaniu peňazí od horných 10000 o 5000000 nižšie.

- posledným kladom je predpovedané zvyšovanie kvality školstva. Môj postreh je, že Fronc už asi nevedel ,čo povedať, alebo nežije na Slovensku, (kde sa všetky peniaze, ktoré sú zadarmo rozkradnú :-)).

ZÁPORY:

- k hlavným záporom, ktorý je potrebné spomenúť je porušenie ústavy, ktorá hovorí o tom, že každý má právo na vzdelanie. Podľa mňa to určite nie je bezpredmetný argument, ale ak človek nemá na vysokú školu tak by mal dostať štipendium, ale ústava je ústava a tú by nemali porušovať aspoň na ministerstve.

- ďalší zápor je ten, že "keď tí pred nami vyštudovali bezplatne tak prečo by sme práve my mali platiť?" Ale toto je znova subjektívny názor na vec a tak by som mu prikladal len minimálnu dôležitosť, a to takú, že tomu koho sa daná vec teraz bytostne dotýka nevysvetlíš, že niečo robí pre svoje deti (Podobne ako veľkopodnikateľovi v lese nevysvetlíš, že ak vyrúbe všetky stromy tak nebude mať čo dýchať.).

ZDROJE:

"Študentská rada VŠ"

STRÁNKA NA KTOREJ SA O DANEJ TÉME NIČ NEPÍŠE:

"Ministerstvo školstva"

Ako v škôlke... | stály odkaz

Komentáre

  1. x
    to s tou ustavou si sa snad trosku pomylil nie?

    ked uz mam byt drsny, tak porovnaj slova: mas pravo a musis.

    veta: mas pravo na vzdelanie
    veta: stat ti musi zabezpecit vzdelanie

    porovnaj obe :)

    Posledny klad o tom rozkradani: no je to uz asi folklorom, ze sa tam porazenecky sami seba oznacime za zlodejov a sadneme si za pec ;-)

    Realne vsak musim poznamenat, ze uz nemam par rokov zo Slovenska mizerny pocit a dokonca v nom vidim svoju buducnost (fuj, fraza) :-)
    publikované: 20.03.2005 22:38 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. ...
    Maximalne stipendia bude poberat len mala skupina studentov a dnesnych 2000 s novou vyskou sa neda porovnavat, pretoze dojde k dalsiemu znizovaniu dotacii - napr. na ubytovanie. Treba sa zamysliet aj nad tym, aka je struktura prijmov na Slovensku.
    Na celu reformu doplati stredna vrstva resp. stiahne ich na uroven najchudobnejsich a najchudobnejsi si mierne polepsia.

    "prerozdeľovaniu peňazí od horných 10000 o 5000000 nižšie."
    od "hornych" 2/3 ku 1/3.

    "posledným kladom je predpovedané zvyšovanie kvality školstva. Môj postreh je, že Fronc už asi nevedel ,čo povedať, alebo nežije na Slovensku"

    Nic sa nerozkradne, ale motivacia ak sa hlada v poplatkoch je nezmysel. Motivaciu treba hladat na trhu, ak bude na trhu potrebna vysoka kvalifikacia a zrucnosti ktore sa nedaju ziskat inak a efektivnejsie ako na VS, tak sa ich studenti budu dozadovat, ak nie a situacia bola dodnes do velkej miery taka a smerom spat k 89 bol tento trend silnejsi, budu chciet ziskat titul za co najmensiu namahu, pretoze to co malo hodnotu na trhu bol prave tento kus papiera.
    Cize poplatky v hraju zanedbatelnu rolu.


    "k hlavným záporom, ktorý je potrebné spomenúť je porušenie ústavy, ktorá hovorí o tom, že každý má právo na vzdelanie."

    To je cisto formalny argument. (nieco sa tam hovori v zmysle - podla moznosti)

    Tu su linky na nase dva clanocky - protichodne pohlady na problem
    http://netbar.bloguje.sk/114043_item.php
    http://netbar.bloguje.sk/106987_item.php
    publikované: 21.03.2005 14:17 | autor: Tom (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. ak
    sa zacne platit, budu studovat prachaci a mala hrstka vyvolenych so stipkami ci pozickami...
    co je to za blbinu, aby som studovala a potom splacala skolu? chcem po skole byt a auto... to chcem ak tak splacat...
    je to chore a NESUHLASIM... prachy sa zas stratia a skoly budu ako teraz...
    publikované: 21.03.2005 16:26 | autor: ywana (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. spoplatnenim vysokych skol
    nasa vlada kope hrob krajine. Je sice pekne, ze si mozeme zobrat pozicku na studium, ale aby sme ju mohli splatit, budeme musiet odist do zahranicia. Tu si na jej splatenie nezarobime, mozno este tak v Bratislave. Ved kto by tu uz ostal, ked s vysokoskolskym vzdelanim moze dostat v zahranici za tu istu pracu 10 krat viac pri sice vacsich zivotnych nakladoch, ale stale sa to maximalne oplati. A malokto sa potom vrati, ked si v uz vytvori zazemie inde. Tak by sa mali vo vlade zamysliet, ci je rozumne zatazit mladych ludi uvermi skor, ako maju vobec nejaku sancu zacat pracovat pre Slovensku.
    publikované: 21.03.2005 16:34 | autor: Lemy (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. odpoved autora
    Prakticky s vami vsetkymi suhlasim a myslim, ze tie pozizky su naozaj zly napad vad kto by uz v tak plodnom a uzasnom veku chcel nieco splacat?
    publikované: 21.03.2005 17:54 | autor: Gnaag (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014